Maandenlang werd er over zijn tegenvallende cijfers gesproken, maar toonde Gordon zich er allesbehalve gevoelig voor. Critici die zijn ochtendshow op Radio 10 durfden te bekritiseren, konden rekenen op flinke irritatie van de showbizz-veteraan. Een jaar verder kan hij er echter niet meer omheen: zijn radio-avontuur is voorbij. Gisterenavond werd duidelijk dat Talpa al geruime tijd in stilte werkte aan zijn opvolging - en wel met de absolute kraker van publieke omroep NPO.

Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte ingelijfd

De afgelopen maanden voerde Talpa achter de schermen gesprekken met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte, het duo dat momenteel de ochtendshow van marktleider NPO Radio 2 verzorgt. Een mooie vangst voor de commerciële zender, want hiermee haalt Talpa twee bewezen luistercijferkanonnen binnen. Eind juli zijn de twee mannen voor het laatst te horen bij de publieke omroep, om vervolgens op 1 september hun première te maken op Radio 10. Naast zijn nieuwe rol als presentator wordt Jan-Willem bovendien benoemd tot zenderbaas van het radiostation.

"Dit voelt als het juiste moment voor een volgende stap. De combinatie van een ochtendshow maken én richting geven aan de toekomst van Radio 10 voelt voor mij als een mooie volgende fase", aldus Jan-Willem in een eerste reactie.

Jeroen blijft RTL Boulevard trouw

Voor Jeroen verandert er weliswaar veel, maar zijn andere klussen verdwijnen niet. Hij blijft gewoon de vertrouwde stem achter RTL Boulevard en B&B Vol Liefde. Wel kijkt hij vol enthousiasme uit naar zijn nieuwe uitdaging. "Radio 10 en onze show voelen voor mij als een perfecte match. Natuurlijk is het ook spannend, maar juist daardoor heb ik er extra veel zin in", zegt de presentator.

Talpa-radiobaas Dave Minneboo nam de gelegenheid te baat om Gordon en zijn sidekick Froukje de Both alvast formeel uit te zwaaien. "We danken Gordon & Froukje en het team voor hun inzet en betrokkenheid het afgelopen jaar en we verwelkomen een nieuwe ochtendshow met Jan-Willem en Jeroen. De liefde voor muziek van dit duo en hun vakmanschap (…) sluiten naadloos aan bij waar Radio 10 voor staat", aldus Minneboo.

Gordon legt eindelijk de kaarten op tafel

Vorige week deed Gordon zelf al voorzichtig de deur op een kier door publiekelijk te twijfelen over de toekomst van zijn ochtendshow. Nu blijkt waarom. Op Instagram doet hij voor het eerst zijn verhaal en lijkt hij eindelijk eerlijk te zijn over wat hem dwars zit. "Toen ik aan dit avontuur begon, dacht ik dat ik wist wat het betekende om elke dag zo vroeg op te staan. De werkelijkheid bleek anders", schrijft hij.

De zware tol van het vroege opstaan wordt door Gordon zelf benoemd als de belangrijkste reden. "Het ritme van een dagelijkse ochtendshow heeft een grotere impact gehad op mijn leven en gestel dan ik vooraf had verwacht. Mijn slaap, mijn energie en uiteindelijk ook mijn balans kwamen steeds meer onder druk te staan."

Eindelijk eerlijk over de magere cijfers

Wat opvalt is dat Gordon voor het eerst openlijk toegeeft dat zijn luistercijfers ronduit slecht waren - iets wat hij tot voor kort altijd had ontkend of wegwuifde. "Natuurlijk keken we ook naar de resultaten. Die waren niet wat we allemaal hadden gehoopt. Teleurstellend zelfs, en het programma verdiende echt veel meer. Misschien was één jaar te kort om resultaat te boeken maar uiteindelijk ligt de reden van mijn besluit vooral bij mezelf", schrijft hij.

Toch sluit Gordon zijn statement af in zijn typische, positieve stijl. "Ik ben op een punt gekomen waarop ik moet kiezen voor mijn gezondheid, mijn geluk en een manier van leven die beter bij mij past. Dat neemt niet weg dat ik ongelooflijk trots ben op wat we hebben gedaan. Ik heb nieuwe dingen geleerd, mezelf opnieuw uitgedaagd en vooral ontzettend veel gelachen. En daar ben ik dankbaar voor."