De legalisatie betekende immers ook dat er reclame mocht worden gemaakt. Zo zagen we dat verschillende sterren, waaronder bijvoorbeeld bekende voetbalspelers, werden ingeschakeld om reclame te maken voor de beste Nederlandse online casino’s.
Dit werd toch aanstootgevend gevonden. Dit zijn immers mensen waar vooral jongeren enorm tegenop kijken. Als zij reclame maken voor gokken, kan dit jongere mensen beïnvloeden om te gaan gokken. Ook wanneer dat eigenlijk niet verantwoord is.
Al in het eerste jaar werden de regels met betrekking tot het reclame maken voor gokbedrijven flink aangescherpt. Maar hoe zit dat nu in 2025? Wat mag wel en wat mag juist niet?
Gokbedrijven mogen niet overal reclame maken
Het is voor gokbedrijven niet toegestaan om op alle plekken reclame te maken. Zo mogen zij bijvoorbeeld geen reclames op televisie maken. Ook openbare plaatsen moeten vermeden worden. Dus de reclames die eerder bijvoorbeeld in voetbalstadions te zien waren, zijn nu niet meer toegestaan. Ook mogen ze geen reclame maken op websites waar gegamed wordt.
Door deze regels te stellen, hoopt de overheid dat de meest kwetsbare groepen minder meekrijgen van de legalisatie en niet beïnvloed worden om toch een gokje te wagen.
Mogen sterren nog schijnen in reclames voor gokbedrijven?
Hoe groter de ster, hoe beter de reclame wordt gevonden. Zo gaat het helaas vaak wel. De meest invloedrijke personen worden toch al snel op hun woord geloofd. Zeker door kwetsbare groepen.
Daarom kwam de overheid al snel met de regel dat sterren geen reclame mogen maken voor gokbedrijven. Hun invloed is gewoonweg te groot. Zeker op de jongere generaties. Om te voorkomen dat zij foute beslissingen maken doordat hun ‘idool’ dit aanprijst, is besloten dat dit niet mag.
Risico’s moeten benoemd worden
Het spelen in Nederlandse live casino’s is vooral bedoeld ter entertainment. Het moet meer diepgang geven aan het gokken. Gewoon een keer als een avondje uit dus bijvoorbeeld of omdat je het gewoon leuk vindt om een keer te doen. Maar het is niet de bedoeling dat dit dagelijks wordt gedaan of dat er gespeeld wordt met geld dat men eigenlijk niet kan missen. Aan gokken kleven ook veel risico’s. Als we gokken toegankelijker willen maken voor een groot publiek, is het belangrijk dat minderjarigen en kwetsbare groepen uit onze samenleving beschermd worden.
Daarin ligt ook een belangrijke taak voor gokbedrijven. Zij moeten toezicht houden op de spelers. Bijvoorbeeld door het stellen van een limiet voor het inleggen van geld of het beperken van de speeltijd. Daarnaast moeten zij hun spelers wijzen op de potentiële risico’s. Dit moet ook in reclames duidelijk worden aangegeven. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor reclames waarin alcohol wordt vertoond. Er mag reclame worden gemaakt, maar het moet duidelijk zijn dat er ook risico’s aan zitten en dat het enkel voor volwassenen is bedoeld.