Van leegloopdorp naar Meiland-magneet
Het Noord-Italiaanse plaatsje Mornico Losana, gelegen in de heuvels van Lombardije, kende tot voor kort vooral leegstand en stilte. Met amper 700 inwoners leek het dorp langzaam uit te sterven, totdat de Meilandjes arriveerden.
Hun komst voor de opnames van Chateau Meiland: La Dolce Vita veranderde alles. Het achttiende-eeuwse pand dat ze daar verbouwen, werd het kloppende hart van het nieuwe seizoen én van een heuse dorpsrevival.
‘Zeventien huizen verkocht sinds hun komst’
Volgens Italiaanse media is de impact van de populaire familie niet te onderschatten.
Sinds hun verhuizing zijn er al zeventien huizen verkocht aan buitenlandse kopers, waarvan zes in de afgelopen maanden alleen al. Vooral Nederlanders, Britten en zelfs Schotten raken in de ban van het charmante dorp dat dankzij de Meilandjes wereldwijde aandacht krijgt.
De lokale toerismedienst spreekt zelfs van een ‘Meiland-effect’: de show heeft het dorp letterlijk op de kaart gezet.
Burgemeester: ‘Ze hebben een vonk ontstoken’
Barbara Mazzali, wethouder voor toerisme in Lombardije, noemt Mornico Losana inmiddels een uniek voorbeeld.
“Dit is niet zomaar een tv-productie,” zegt ze. “Het laat zien hoe media-aandacht, lokale visie en ondernemingsgeest samen een dorp nieuw leven kunnen inblazen.”
Ook burgemeester Ilaria Rosati is trots op de Meilandjes:
“We zien gezinnen die hiernaartoe verhuizen, winkels die weer opengaan en ambachtslieden die werk vinden. De familie Meiland heeft een vonk ontstoken die ons dorp echt heeft veranderd.”
Internationale belangstelling blijft groeien
Door het succes van La Dolce Vita krijgt Mornico Losana inmiddels ook aandacht van internationale media. Waar veel Italiaanse dorpen worstelen om bezoekers te trekken, stromen hier toeristen en huizenkopers juist toe.
En dat allemaal dankzij een realityfamilie uit Noordwijk.
De Meilandjes wilden een nieuw avontuur en dat kregen ze. Alleen hadden ze waarschijnlijk nooit gedacht dat hun Italiaanse droom ook een complete dorpsrevolutie zou ontketenen.